Metroid: Samus Returns – Tillbaka till framtiden

Om man bortser från några små förändringar och en helt ny look tillför inte Metroid: Samus Returns något nytt till serien direkt – och detta är i det här fallet något bra. Metroidserien har gjort några felsteg sedan det senaste Metroid Prime till Nintendo Wii; med några minst undermåliga spinoffs som Other M och Federation Force. Det är därför som denna remake på det klassiska gamla Gameboyspelet kommer som en frisk fläkt.

Samus Returns må tekniskt sätt vara i 3D, men spelets plattformande ser ut och känns som det klassiska Metroid som vi lärt oss att älska! Och faktum är att det känns till och med bättre än de klassiska föregångarna att spela.

Metroid

Det här borde låta ganska igenkännligt för Metroidfans, för i Samus Returns utforskar du en magisk underjordisk grotta med en massa passager som leder ihop; men också till återvändsgränder lika ofta som dom leder till något nytt och spännande! Medans du utforskar dessa mystiska områden, uppgraderar du din arsenal med främst omgjorda mods till vapen från tidigare spel i serien som bland annat låter dig skjuta nya block, öppna speciella dörrar eller hoppa över tidigare hinder. Efter ett tag kommer du hitta verktyg så att du kan komma vidare i dessa tidigare återvändsgränder – vilket kort och gort var det som gjorde Metroid så bra för över 30 år sedan. Och precis som de bästa spelen i serien, så finns det inga karaktärer och ingen dialog som stör i Samus Returns. Det är bara en tjej med hennes armkanon, prisjägare och en jäkla massa ondingar som behöver förintas.

Samma år som Zelda Breath of the Wild rörde om i Zeldagrytan rejält, är det en ganska stor överaskning att detta ”nya” Metroid är såpass oldschool som det faktiskt är. Det är dock inget problem; då spelet är så pass underhållande, och fick mig att sukta efter mer (och det helst nu direkt).

Samus Returns har även den största kartan av alla Metroid-spel (utöver Prime-serien), men man har dock gjort utforskandet enklare då man har en förmåga som visar vart intilliggande rum samt hemligheter finns genom att trycka på en knapp. Faktum är att denna funktion känns som ett inbyggt fusk som jag verkligen inte rekomenderar att man använder under sin första spelomgång. Detta kan göra så att Samus Returns känns lite enklare än sina föregångare, men jag tycker ändå att man gjort en bra övervägning här.